مدى وعي طلاب الجامعة ببعض مجالات التربية الصحية دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحقيق ما يلي:- 1. تعرف مدى وعي طلاب جامعة أسيوط ببعض مجالات التربية الصحية. 2. التوصل إلى السبل المناسبة لتنمية وعي طلاب الجامعة ببعض مجالات التربية الصحية. واتبع الباحثان المنهج الوصفي، وتم تطبيق أداة الدراسة على عينة عشوائية من طلاب جامعة أسيوط في کليات العلوم والآداب والتربية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها: 1. احتل بُعد تنظيم الأسرة والأمراض المنقولة جنسيا المرتبة الأولى من وجهة نظر أفراد العينة ککل وبنسبة (85%). 2. جاء بعد الإسعافات الأولية في المرتبة السادسة والأخيرة من وجهة نظر أفراد العينة ککل وبنسبة (63%). 3. اتفق أفراد العينة ککل على أن الالتزام بالعفة يقي من الأمراض المنقولة جنسياُ. وأوصت الدراسة بما يلي: 1. التنسيق بين مؤسسات التربية المختلفة لتوعية الشباب بالقضايا الصحية المهمة. 2. تصميم مقرر للتربية الصحية يتناول القضايا الصحية المهمة المرتبطة بالشباب، ويمکن تدريسه في المرحلة الجامعية.

This study aimed at: 1. Identifying the extent of university students' awareness of some health education fields. 2. Defining the suitable ways of developing the university students' awareness of some health education fields. The researchers adapted the descriptive method. The tool of study (questionnaire) was applied on a randome sample of Assiut university students of three faculties (Science, Arts, and Education). The study reached many findings. The most important are: 1. The family planning and sexually transmitted diseases domaine reached the first grade from the sample point of view (85%). 2. The first hand aids domaine reached the sixth and last grade from the sample point of view (63%). 3. Members of the sample of study agreed that admitting to abstinence protects from sexually transmitted diseases. The study recommended the following: 1. Coordination among education establishments to spread awareness of health issues among youth is a must. 2. Desining a course of health éducation, including the most important health issues, related to youth and can be taught in the university stage.

الكلمات الرئيسية