الصلابة النفسية وتقدير الذات کمتنبئ لجودة الحياة لدى طلاب کلية التربية جامعة أسيوط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى کل من الصلابة النفسية وتقدير الذات وجودة الحياة لدى طلاب الجامعة، وکذلک الکشف عن العلاقة بين کل من الصلابة النفسية وتقدير الذات وجودة الحياة لدى طلاب الجامعة، والتعرف على الفروق بين الطلاب والطالبات في الصلابة النفسية وتقدير الذات وجودة الحياة، وأخيرا التنبؤ بجودة الحياة من الصلابة النفسية وتقدير الذات لدى طـلاب الجامعة. مستخدما الأدوات: مقياس الصلابة النفسية، ومقياس تقدير الذات، ومقياس جودة الحياة، وتکونت عينة الدراسة من ٣٠ طالبا للعينة الاستطلاعية، ١٥٠ طالبا للعينة الأساسية). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. توجد فروق دالة إحصائية في الصلابة النفسية وتقدير الذات وجودة الحياة بين متوسط مستوى عينة الدراسة والمتوسط النظري للمقاييس. ٢. توجد علاقة دالة إحصائية بين الصلابة النفسية وتقدير الذات لدى طلاب الجامعة. ٣. توجد علاقة دالة إحصائية بين الصلابة النفسية وجودة الحياة لدى طلاب الجامعة. ٤. توجد علاقة دالة إحصائية بين تقدير الذات وجودة الحياة لدى طلاب الجامعة. 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث على متغيرات الدراسة. ٦. يمکن التنبؤ بجودة الحياة من الصلابة النفسية وتقدير الذات لدى طلاب الجامعة.

The study aimed at identifying the levels of psychological hardiness, self-esteem and life quality for some university students. Moreover, it aimed at finding, out relationship between students’ psychological hardiness, self-esteem and life quality as well as differences between males and females in these three variables. Finally, at aimed at predicting life quality based on university students’ psychological hardiness and self-esteem employing the following assessment tools: psychological hardiness scale, self-esteem scale, and life-quality scale. Research sample included 30 students in the pilot study and 150 students as the main sample. Results of the study were reported as follows: (1) There are statistically significant differences in psychological hardiness, self-esteem and life quality between the mean level of the research sample and the theoretical means of the scales; (2) there is a statistically significant relationship between psychological hardiness and self-esteem for university students; (3) there is a statistically significant relationship between psychological hardiness and life quality for university students; (4) there is a statistically significant relationship between self-esteem and life quality for university students; and (5) life quality can be predicted from both students’ psychological hardiness and self-esteem.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية