هدف هذا البحث إلى تقويم المهارات اللغوية في القراءة والکتابة في اللغة الإنجليزية لدى خريجي المرحلة الثانوية في ثلاثة أنواع من المدارس (المدارس الرسمية - المدارس الرسمية للغات - المدارس الخاصة للغات) في ضوء معايير جودة التعليم في مصر ولقد اشتملت أدوات الدراسة على اختبار لقياس مهارات القراءة والکتابة، وتتمثل عينة لدراسة في (١٥٠) طالبا وطالبة من خريجي المرحلة الثانوية وتم اختبارهم في بدء العام الجامعي على أن يتم قياس مستوى أدائهم في الاختبار قبل تأثير المرحلة الجامعية على مستويات الأداء لديهم، وأشارت نتائج البحث المستخلصة من اختبار القراءة والکتابة إلى وجود تأثير دال لأنواع المدارس على مستوى أداء المخرجات التعليمية لخريجي المرحلة الثانوية في مهارات القراءة والکتابة، کما أشارت النتائج إلى عدم وجود تأثير دال لاعتماد المدارس من هيئة نقاء للجودة والاعتماد على مستوى أداء المخرجات التعليمية لخريجي المرحلة الثانوية في مهارتي القراءة والکتابة.
The aim of this study was to develop a tool to assess the Language Skills in Reading and Writing for the Secondary Stage graduates (SSGs), based on standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education (NAQAAE). The study also aimed to identify the differences between the levels of reading & writing performance of the graduates of three types of schools and the differences between the accredited schools and no accredited ones. A descriptive method was adopted. Sample members of the study were 150 secondary stage graduates, (N= 150). A reading & writing test was used to measure the Language Skills in Reading and Writing for the Secondary Stage graduates of the sample members. Based on the students' mean scores of the test, results showed that the performance level of SSGs' reading & writing was low. Results also showed that there was a significant effect of type of schools on the performance level of SSGs' reading & writing. However, there was no significant effect of quality on the performance level of SSGs' reading & writing. The study is significant as it provided the Egyptian TEFL field with an accurate description of the status quo concerning the quality of the determined language skills, as well as the quality of their institutions.
احمد, هويدا مختار. (2016). A Suggested Standard-Based Tool for Evaluating Secondary Stage Graduates’ Language Skills. المجلة العلمية لکلية التربية جامعة الوادي الجديد, 8(21), 233-261. doi: 10.21608/sjsw.2016.227669
MLA
هويدا مختار احمد. "A Suggested Standard-Based Tool for Evaluating Secondary Stage Graduates’ Language Skills", المجلة العلمية لکلية التربية جامعة الوادي الجديد, 8, 21, 2016, 233-261. doi: 10.21608/sjsw.2016.227669
HARVARD
احمد, هويدا مختار. (2016). 'A Suggested Standard-Based Tool for Evaluating Secondary Stage Graduates’ Language Skills', المجلة العلمية لکلية التربية جامعة الوادي الجديد, 8(21), pp. 233-261. doi: 10.21608/sjsw.2016.227669
VANCOUVER
احمد, هويدا مختار. A Suggested Standard-Based Tool for Evaluating Secondary Stage Graduates’ Language Skills. المجلة العلمية لکلية التربية جامعة الوادي الجديد, 2016; 8(21): 233-261. doi: 10.21608/sjsw.2016.227669