خدمات الدعم الأکاديمي والفني المتاحة للدارسين عبر بوابات التعليم عن بعد بالجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى توافر وکفاءة خدمات الدعم الأکاديمي والفني المتاحة للدارسين عبر بوابات التعليم عن بعد بالجامعات السعودية، وتمثلت عينة الدراسة في عدد (١٤) جامعة حکومية تقدم برامج دراسية بنظام التعليم عن بعد/ الانتساب المطور عبر بواباتها الإلکترونية. وقد أعد الباحث أداة الدراسة التي تمثلت في قائمة المراجعة أو بطاقة ملاحظة بهدف حصر جميع خدمات الدعم الأکاديمي والفني المتاحة للدارسين عبر بوابات التعليم عن بعد بالجامعات السعودية، وتم التحقق من صدقها وثباتها قبل إجراء الدراسة. واعتمدت الدراسة أسلوب التحليل المختلط (الکمي والنوعي) لتحليل البيانات والتوصل للنتائج. وأظهرت نتائج الدراسة أن بوابات التعليم عن بعد بالجامعات السعودية قد أتاحت بعض خدمات الدعم الأکاديمي والدعم الفني للمنتسبين ببرامجها الأکاديمية عن بعد حيث أن النسبة العامة لمتوسط خدمات الدعم الأکاديمي على بوابات التعليم عن بعد بالجامعات عينة. الدراسة بلغت ٨٢% تقريبا، في حين أن النسبة العامة لمتوسط خدمات الدعم الفني على بوابات التعليم عن بعد بالجامعات عينة الدراسة بلغت ٧٦%، کما وجدت نتائج الدراسة عدد من المآخذ على کفاءة خدمات الدعم الأکاديمي والفني المتاحة للدارسين عبر بوابات التعليم عن بعد بالجامعات السعودية وذلک على النحو التالي: (٥٧.١%) من الجامعات عينة الدراسة لا تتيح بواباتها الإلکترونية خدمة متابعة التدريب الميداني عن بعد (٧٨.٦%) من الجامعات عينة الدراسة لا تتيح بواباتها الإلکترونية آلية لمتابعة الأنشطة اللاصفية للطلاب عن بعد (مثل متابعة الرحلات التعليمية عن بعد). (٩٢.٩%) من الجامعات عينة الدراسة لا تتيح بواباتها الإلکترونية تقديم خدمات الإرشاد الأکاديمي للطلاب ذوي معدلات الإنجاز المنخفض أو اکتشاف الطلاب المتميزين أو الموهوبين. عدد (٣) جامعات فقط بنسبة تبلغ (٢١.٤%) هي التي تقدم خدمات وتطبيقات الموبايل أو الأجهزة الذکية للدارسين بالتعليم عن بعد. عدد (٥) جامعات فقط بنسبة ٣٥.٧% توفر بواباتها خدمات التطبيقات (البرامج) الإضافية. قدمت الدراسة تصورا مقترح لخدمات الدعم الأکاديمي والفني في ضوء نتائج الدراسة ومتضمنا منطلقات وأهداف وآليات التطبيق وملامح الخدمات الرئيسية في فرعين أساسيين للخدمات. وفي ضوء تلک النتائج قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات لتطوير خدمات الدعم الأکاديمي والفني عبر البوابات الإلکترونية لبرامج التعليم عن بعد.

The study aimed to identifying the availability and efficiency of academic and technical support services available online to distance learning students in Saudi universities. The sample of the study included 14 government universities that offer distance learning programs developed through the web. The researcher prepared a study tool, which was an observation list, in order to decide all the academic and technical support services available to distance learning students in the Saudi universities, and verified their validity and stability before the study. The study adopted a method of mixed analysis (quantitative and qualitative) to analyze the data and reach the results. The results of the study showed that distance learning students have provided some academic support services and technical support for those who are affiliated with their distance academic programs. The average percentage of average academic support services on the online courses in the universities was 83%, while the general average Technical support services on the distance learning in universities The sample of the study was 76%. The results of the study also found a number of shortcomings in the efficiency of academic and technical support services available to students through the portal of distance learning in Saudi universities as follows (57.1%) of the universities, the sample of the study, does not provide electronic portals service follow-up field training remotely (78.6%) of the universities, the sample of the study, does not provide a mechanism for the follow-up of extra-curricular activities for students (such as distance learning). (92.9)of the universities, the sample of the study , does not allow its electronic portals to provide academic guidance services for students with low achievement rates or the discovery of outstanding or gifted .students Only 3 universities (21.4%) offer mobile services and applications for .students in distance learning The number of (5) universities only by 35.7% provides additional portals services. The study presented a suggested scenario for the academic and technical support services in the light of the results of the study, including the starting points, objectives, implementation mechanisms .and main service profiles in two main branches of services In the light of these results, the researcher made a number of recommendations and suggestions for the development of academic and technical support services through e-gates for distance learning programs.

الكلمات الرئيسية