Using an E-Program Based on Active Learning Strategies to Promote Faculty of Educational English Majors Integrated Language Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج الکرتوني قائم على استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات اللغة الإنجليزية تکامليا لدى طلاب الفرقة الأولى شعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية بالوادي الجديد. وبلغ عدد أفراد الدراسة ٥٠ طالبا وطالبة من طلاب الفرقة الأولى شعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية بالوادي الجديد، جامعة أسيوط واستخدمت الدراسة الحالية التصميم شبة التجريبي ذو المجموعتين التجريبيتين والتطبيق القبلي والبعدي لأدوات الدراسة. وقد تضمنت أدوات الدراسة اختبار مهارات اللغة. وقد بلغت مدة تدريس البرنامج ٤٥ ساعة. وتم استخدام اختبار ت لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها من التطبيق القبلي والبعدي لأدوات الدراسة لمعرفة مدي تحقق أهداف الدراسة. وقد أظهر التحليل الإحصائي للنتائج بواسطة اختبار ت فروق دالة إحصائيا لصالح التطبيق البعدي. وقد أوضحت النتائج أن البرنامج الإلکتروني المقترح والقائم على استراتيجيات التعلم النشط کان فعلا في تنمية مهارات اللغة الإنجليزية اللغة الإنجليزية.

The present study investigated the effectiveness of using a suggested E- program based on active learning strategies on developing First year English majors' integrated language skills. The study used the quasi experimental design. Fifty students from first year English majors at the New Valley Faculty of Education, Assiut University, were voluntarily chosen to participate in the study. Tools and materials of the study included a list of the integrated language skills to determine the skills needed to be developed through the suggested E- program, an E- program based on active learning strategies, an integrated language skills test. Results showed that using the suggested E- program significantly improved the students' language skills. It was recommended that the E- program based on active learning strategies should be used in designing and teaching EFL courses for EFL learners at the college level. Suggestions for further studies are provided in the light of the results of the present study.

الكلمات الرئيسية