The Effectiveness of Using a Computer in Teaching Some Writing Skills on Enhancing Prep Stage Impaired-Hearing Pupils Use of English Vocabulary and Grammar

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة فعالية برنامج في مهارات الکتابة لاستخدام المفردات اللغوية والقواعد النحوية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ضعاف السمع. وقد کانت عينة الدراسة مکونة من مجموعة واحدة وهي المجموعة التجريبية من مدرسة الأمل للصم وضعاف السمع في محافظة قنا. وقد جاء تحليل البيانات إحصائيا من خلال اختبار (ت) لعينة اقل من ٣٠. وتبين من الاختبار البعدي أثر الفعالية الکبيرة من بعض من مهارات الکتابة المفردات اللغوية والقواعد النحوية. وقد أوضحت النتائج انه يوجد فروق ذات دلالة إحصائيا في مستوى مهارات الکتابة في المفردات اللغوية والقواعد النحوية لاستخدام برنامج کمبيوتر بناء على معطيات الدراسة قد ارتسمت بعض نتائج الدراسة إمکانية استخدام برنامج الکمبيوتر للتلاميذ ضعاف السمع المرحلة الإعدادية. وقد أوضحت إيجابية فعالية کبيرة لتنمية مهارات الکتابة.

The present study investigated the effectiveness of using a computer - based -program in teaching some writing skills on enhancing prep stage impaired - hearing pupils' use of English vocabulary and grammar. The sample of the present study comprised one group, an experimental group (N=13). The subjects of the experimental group were from Al- Amal school for deaf and Hearing impaired pupils' in Qena. Data was collected through T-test, the findings of the post test showed a remarkable improvement in some English writing skills vocabulary and grammar of the experiment group. Likewise, findings indicated a statically significant increase in the pupils' level of the writing skills vocabulary and grammar of the use of computer - based-program. Based on findings of the study, some conclusions were drawn: using computer - based program is acceptable for impaired hearing pupils' prep stage and it has a positive effectiveness on developing writing skills.

الكلمات الرئيسية