استخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ لتدريس مقرر تکنولوجيا أعمال الخرسانة لتنمية المفاهيم الفنية والقدرة على حل المشکلات والدافعية للتعلم لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الصناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على استخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ لتدريس مقرر تکنولوجيا أعمال الخرسانة لتنمية المفاهيم الفنية والقدرة على حل المشکلات والدافعية للتعلم لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الصناعي. وقد تکونت عينة البحث من (٦٤) طالبا موزعة على مجموعتين إحداهما مجموعة تجريبية وعددها (32) طالبا والأخرى مجموعة ضابطة وعددها (٣٢) طالبا من طلاب الصف الثاني الثانوي الصناعي تخصص الإنشاءات المعمارية بمدرسة أسيوط الثانوية الصناعية الميکانيکية بمحافظة أسيوط. وقد تکونت مواد وأدوات البحث من دليل المعلم لتدريس وحدة "التربة" وفقا لاستراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ، واختبار المفاهيم الفنية، واختبار القدرة على حل المشکلات، واختبار الدافعية للتعلم. وقد تم تحليل محتوى وحدة "التربة" بمقرر تکنولوجيا أعمال الخرسانة بالصف الثاني الثانوي الصناعي تخصص الإنشاءات المعمارية وذلک لتحديد المفاهيم الفنية بالوحدة بهدف إعداد دليل المعلم في وحدة البحث. وقد تم تطبيق أدوات البحث قبليا على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة ثم التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ، والتدريس للمجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. وتم تطبيق أدوات البحث بعديا واستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لحساب الفروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة. وقد توصلت نتائج البحث إلى فاعلية استخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية المفاهيم الفنية والقدرة على حل المشکلات والدافعية لدى طلاب المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.

The purpose of this study was to investigate Using of Brain- Based Learning Strategy to Teaching of Concrete Works Technology Course to Developing of Technical Concepts and Problems Solving Ability and Learning Motivation for Two-Year Secondary Industrial School Students. The research' samples consisted of 64 students specialized in architecture distributed into two groups (experimental and control), with 32 students in each in Mechanical Industrial Secondary Assiut School at Assiut Governorate. Research Materials and tools included (1) a teacher’s guide of teaching unit of "Soil", (3) Technical Concepts test in the unit of "Soil" and Problems Solving Ability test and Learning Motivation test. The content of the unit "Soil" in the teaching Concrete Works Technology Course was analyzed for two-year secondary industrial school students, architectural Constructions specialization, to determine the Technical Concepts included in the unit to build the Technical Concepts test and the preparation of teacher’s guide in the unit Soil". The tools of the study were administered using a pre-post design on the study groups, and the experimental group was taught by using Brain- Based Learning Strategy and using the Traditional method with the control group. The tools of the study were post-administered and the appropriate statistical procedures were used so as to calculate the differences in the means of scores for both the experimental group and the control one. The results of the study indicated that Using of Brain- Based Learning Strategy to Teaching Concrete Works Technology Course was effective in Developing of Technical Concepts and Problems Solving Ability and Learning Motivation of the experimental group as compared to the control.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية