فاعلية الإرشاد الانتقائي في تنمية بعض المهارات لشغل وقت الفراغ لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية الإرشاد الانتقائي في تنمية بعض المهارات لشغل وقت الفراغ لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليا القابلين للتعلم بمدرسة التربية الفکرية بمدينة موط بمحافظة الوادي الجديد. وتکونت عينة الدراسة من (24) طفل تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9- ١٤) عام، وتراوحت نسبة الذکاء ما بين (50- 70) على مقياس وکسلر لذکاء الأطفال إعداد وتقنين عبد الرقيب البحيري (2017). وتم تطبيق مقياس السلوک التوافقي إعداد وتقنين صفوت فرج وناهد رمزي (1995)، وبرنامج الإرشاد الانتقائي إعداد الباحثين. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها وجود دالة إحصائيا عند مستوى دلالة(0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات شغل وقت الفراغ بأبعاده المختلفة، ولم توجد فروق بين البعدي والتتبعي. وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس السلوک التوافقي بأبعاده المختلفة، ولم توجد فروق بين البعدي والتتبعي.

The present study aimed at investigating the effectiveness of elective counseling in developing some skills of leisure time among a sample of children with educable intellectually disabled at school of Intellectual Education in Mout, New Valley Governorate. The study sample consisted of (24) students with an average age of (9-14) years, and their IQ ranged between (50-70) on the Wechsler Intelligence Scale for Children, prepared and codified by Abdel-Raqib El-Beheiry (2017). A adaptive behavior scale has been applied under the preparation and codification of Safwat Faraj and Nahed Ramzi (1995), and elective counseling program prepared by the researchers. The study findings showed that: There were statistically significant differences between the average scores of the experimental group in pre-test and posttest (After the application of the guidance program) for the measurement of the skills of filling the leisure time with different dimensions in favor of the post-application, and there were no significant differences post and follow-up. There were statistically significant differences between the average scores of the experimental group in pre-test and posttest for the measurement of the skills of filling the adaptive behavior scale with different dimensions in favor of the post‌-application, and there were no significant differences post and follow-up.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية