فاعلية برنامج في تدريس اللغة العربية قائم على النظم الخبيرة الکمبيوترية لتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على النظم الخبيرة الکمبيوترية في تنمية مهارات القراءة الناقدة والکتابة الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وللتحقق مما يهدف إليه البحث استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين المتکافئتين، التجريبية والضابطة، وتکونت عينة البحث من (٨٠ تلميذا وتلميذه) من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة محمد عبد الجواد الإعدادية بمرکز ومدينة طهطا محافظة سوهاج، تم توزيعهم على مجموعتين متساويتين تجريبية وعددها (40 تلميذا وتلميذة) درست باستخدام النظم الخبيرة الکمبيوترية، ومجموعه ضابطة وعددها (40 تلميذا وتلميذة) درست بالطريقة التقليدية، وتمثلت مواد البحث وأدواته في برمجية تفاعليه مبنيه على الذکاء والاصطناعي، وکتيب التلميذ، ودليل للمعلم، وقائمة مهارات للقراءة الناقدة، وقائمة مهارات الکتابة الإبداعية، واختبار لتقييم مهارات القراءة الناقدة وآخر لتقييم مهارات الکتابة الإبداعية. وبعد إجراء التحليلات الإحصائية المناسبة توصل الباحث إلى تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في تنمية مهارات القراءة الناقدة والکتابة الإبداعية.

The research aimed to verify the effectiveness of a program based on a computer expert systems in developing critical reading skills among students in the preparatory stage and to verify the effectiveness of a program based on computer expert systems in developing creative writing skills among students in the preparatory stage with the reformulation of the first unit (child care) , from the book of Arabic language , the first term, branches of reading and texts in the form of educational software based on computer expert systems for developing critical reading skills and creative writing among the students of preparatory stage. In order to achieve this , the researcher used the semi- experimental approach of the two equal groups . The research sample consisted of 80 pupils from the second year from Mohammed abd-el jawad preparatory school in Tahta , Sohag governorate. The were divided into equal experimental groups where the first group was taught using computer expert systems and the other was taught with the traditional way . The research materials and tools consisted of interactive software based on artificial intelligence , the student’s handbook , a teacher’s guide , a list of critical reading skills , a list of creative writing skills , an achievement test to assess critical reading skills and another to assess creative writing skills. After conducting the appropriate statistical analysis, the researcher recommended that the students of the experimental group surpss the pupils of the control group in developing the critical reading skills and creative writing.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية